HTML

Hattyúfalva

A következő három évet Hattyúfalva közelében, a University of Warwickon töltöm. Ha valami érdekessel találkozom, azt megírom. Vagy nem.

Amerika, London, Párizs

Nincs megjeleníthető elem

armyworm

Nincs megjeleníthető elem

Brighton

Nincs megjeleníthető elem

2008.11.03. 09:00 vincemate

17. Emlékezések

Itt volt ez a halottak napja, ami általában nem szokott nagyon érdekelni, de undorító nyálkás november eleje van, fél ötkor sötétedik, elkezdtem olvasni a Hamlet a Purgatóriumban című könyvet, amelyet Greenblatt azzal kezd, hogy az apja haláláról mesél, és végülis ez egy blog, ami arról szól, hogy mi történik velem, vagy mi foglalkoztat, szóval azt hiszem, talán belefér, hogy mégegyszer szóba kerüljön Fodor Géza. Mert az első róla szóló itteni poszt és a kezdeti kiborítóan szánalmas és semmitmondó népszabadságos vagy könyvesblogos nekrológok óta megjelentek olyan megemlékezések, amelyek valamit érzékeltetnek Fodor Géza hatásából.

 (Olvasáshoz egy kis háttérzene, mert nagyon megmaradt bennem, amikor erről beszélt egyik óráján):

Először is ajánlom mindenkinek a Bartók Rádió emlékműsorát (remélem még mindig elérhető), amelyben Bacsó, Radnóti és Spiró tanárurak, valamint Zsámbéki Gábor, Ludassy Mária, Várady Szabolcs, Kovalik Balázs, Wierdl Eszter, és Réz Pál beszélnek róla mint tanárról, kollégáról, barátról.

A temetésen elhangzott beszédek a litera honlapján olvashatók, a hetilapok közül pedig Ludassy Mária és Fáy Miklós emlékeznek rá az ÉS-ben, Csáki Judit pedig a Narancsban. Fáy Miklós tőle szokatlanul a kérdés nélküli tisztelet hangján szólal meg, Csáki Judit pedig nagy örömömre megemlíti a Katona József színház Troilus és Cressida-előadását.

Érdekes, hogy milyen egybehangzóak az emlékek: mindenki arról beszél, hogy Fodor Géza véleménye, kritikusi ítélete mennyire sokat számított nekik, mert mindig világosan megfogalmazott, végiggondolt volt, és az általa elvárhatónak tartott minőségen kívül más nem érdekelte. Barátainak munkájáról is könyörtelenül elmondta negatív véleményét, és ítélete minden ideológiától mentes volt.

Búcsúképpen pedig ajánlom Fodor Géza Fáy Miklós által is emlegetett kétrészes kritikai esszéjét a Budapesti Wagner Ünnep Ring-előadásáról, a Muzsika augusztusi és szeptemberi számából.

7 komment

Címkék: fodor géza


A bejegyzés trackback címe:

https://hattyufalva.blog.hu/api/trackback/id/tr27745907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnarcili 2008.11.03. 10:10:27

Köszi a linkeket! Ne haragudj, hogy ezt mondom, de a narancs-nekrológ szerintem borzalmas volt, üres, éretlmetlen, szerkesztetlen, ugyanakkor hivalkodó, olyan, ami a lehető legtávolabb állt FG-tól, azt hiszem. Miről is szól ez a bekezdés pl.?
"Gondos és munkás ember volt - tényleg, ezt még, ezt a munkához való... nem is hozzá-, hanem beleállást, a tervezést, a feladatok mérlegelését és akkurátus elvégzését, ezt el kellett volna még tanulni tőle, de mit csináljak, ehhez nem voltam elég közel, meg késő is van már, de a könyvekkel kibélelt otthon-munkahely legalább megvan, ha méreteiben csekélyebb is. Tényleg: ennyi könyvet ilyen gondosan szervezett halmazokban én még nem láttam, mint az ő lakásában - ehhez szenvedély kellett, ebben szenvedély tárgyiasult; a Fodor Géza szenvedélye tárgyiasult. És a barátjától tudom - barátja nagyon kevés volt, Várady Szabolcs a legjobb és legközelibb -, hogy amikor egyszer mégis rászánta magát, hogy a hétköznapi élhetőség reményében néhány száz könyvet kiselejtez a roskadozó polcokról, hamarosan azokat is elkezdte visszavásárolni..."
A Magyar Narancstól újabban általában is hányok, de ez nagyon betette a kiskaput.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.11.03. 11:51:27

Ilic, én nem tudom ezzel mi a bajod? Engem szoktak idegesíteni Csáki Judit írásai, de ezt most kifejezetten jónak éreztem, közelinek, meg a nekrológ további részeiben arról ír, hogy milyen kár, hogy nem tanult tőle többet, nem ismerte jobban, nem volt jobb barátja. Ez, szerintem Csákiról szól, hanem FG-ról, méghozzá nagy tisztelettel.
Én mindkettőjüknek csak az írásait ismer(t)em, de ez alapján nekem ez OK.
(A Narancs meg mostanában sokkal jobb, mint korábban:))

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.11.03. 11:57:55

természtesen: -nem Csákiról-

vincemate 2008.11.03. 11:59:28

Nyilván minden írásban lehet olyan részeket találni, amik nem tetszenek, de engem épp az lepett meg, hogy ebben az írásban kevesebb ilyen volt, mint Csáki Judit többi írásában. A nekrológnál szinte elkerülhetetlen, hogy a szerző saját magáról is beszéljen (mert akkor miért épp ő beszél az illetőről, ha nem kötődik hozzá valahogy személyesen), és szerintem ebben az írásban ennek a mértéke nem volt túlzásba víve (mint ahogy oly sokszor látni).
Szóval nem állítom, hogy ez egy tökéletes írás, de sok olyan élményt megfogalmaz, ami nekem is megvolt, és ezért tetszett. Vagyis, ha úgy tetszik, mondhatjuk, hogy elfogult vagyok.

molnarcili 2008.11.03. 12:52:50

Calam: Szerintem az idézet magáért beszél. A mondatok épphogy magyarul rendbevannak, a szöveg szerkesztetlen, ad hoc és jelöletlen témaváltásokkal, kínosan felszínes megfogalmazásokkal. Szerintem ez méltatlan FG-hoz, aki ezek ellen a dolgok ellen küzdött, amikor tanított.

Möszi: Igazad is van, meg nincs is. A személyesség nem önmagában probléma, az, ahogyan meg van fogalmazva, az, ahogyan újra és újra saját maga jut eszébe FG-ról, az a bajom nekem. (Meg azt se szeretem, ha valami nincsen megírva, oszt mégis kinyomtatják...)

Mindegy, szerencsre a Ludassy pl. szépet írt.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.11.03. 16:47:19

nekem pont Ludassy írása nem tetszett, nekem annak az írásnak a stílusa volt túl, nem is tudom milyen.

vincemate 2008.11.03. 18:29:43

Bevallom, en sem voltam oda Ludassy irasatol, bar most harmadszorra elolvasva mar nem tudom megmondani, hogy mi zavar benne. De ebben a kerdesben nem muszaj egyetertenunk.

Eredetlig egyebkent mindegyik emlekezesrol irtam par szot, de aztan ugy dontottem, hogy nem most van itt a nekrolog-szerzok kritizalasanak, vagy a nekrolog-elmeleti vitaknak az ideje. (Ezzel nem azt akarom mondani, hogy baj, ha vitatkozunk rola, csak nem akartam a posztba beleirni.) Ezert vegul az ismerteto reszt kihuztam, es maradt csak a gyujtemeny, azt pedig mindenkire rabizom, hogy dontse el maganak, hogy melyik tetszik, melyik nem, szerintem egyebkent egyik sem vallalhatatlan.
süti beállítások módosítása