HTML

Hattyúfalva

A következő három évet Hattyúfalva közelében, a University of Warwickon töltöm. Ha valami érdekessel találkozom, azt megírom. Vagy nem.

Amerika, London, Párizs

Nincs megjeleníthető elem

armyworm

Nincs megjeleníthető elem

Brighton

Nincs megjeleníthető elem

2008.09.21. 01:41 vincemate

5. Hattyúfalvi séták 1.

Itt az idő, hogy tegyünk egy kis sétát a városban. Stratford-upon-Avon kisváros (kb. 20 000 lakos) Warwickshire-ben, 170 km-re északkeletre Londontól. A város belső részein főleg boltok és túristalátványosságok vannak, az emberek inkább a város szélén laknak, de ez csak annyit jelent, hogy kb. 10 perc séta beérni a központba.

Akkor induljunk el! Én is a város szélén lakom, a Kendall Avenue-n:

 

Ha elindulok a város felé, akkor először elsétálok egy bonyolult zsiliprendszerrel működő csatorna mellet, amin furcsa járművekkel viszik a túristákat körbe-körbe:

 

 

Utána jobbrafordulok a Great William Street-re,

ahol van egy Metodista templom,

 

ahol pedig az utca a Guild Street-be torkollik, ott a túloldalon nem más áll, mint...

 

Shakespeare szülőháza egy szép kis kerttel. Én itt egy kis átjárón szoktam jobbra fordulni:

 

ami csak az elején ilyen barátságtalan, később már elég szép:

 

És ezzel már ki is értünk a Henley Streetre, ahol mindig rengeteg a túrista, merthogy itt van Shakespeare szülőházának bejárata (nem beszélve a kávézókról és a boltokról):

 

 

Én viszont balra megyek:

 

És elérkezve a körforgalomhoz

 

jobbra fordulok a High Streetre. Itt is rengeteg a bolt, étterem, kávézó. Ezt egy sarok után már Chapel Street-nek hívják, 

 

itt egyre több a régi, tipikus fagerendás épület, ezek most általában szállodaként vagy étteremként működnek:

Figyelem: ott sétálnak az egyenruhás gimnazisták! Általában én is itt szoktam valahol ebédelni, és a múltkor kifigyeltem, ők hova mennek, és bementem én is, és jól jártam a szendviccsel, amit kaptam. Egyébként ha itt egy pillanatra még nem megyünk tovább, hanem balra fordulunk, akkor a távolban láthatjuk, hogy éppen újjáépítik a színházat:

 

 

És itt van az a kert is, ahol egykor a New Place állt: ezt a házat vette meg Shakespeare, amikor jól meggazdagodva visszatért Stratfordba 1611-ben, és ebben a házban állt az az egyetlen dolog, amit feleségére hagyott, az a bizonyos "második legjobb ágy".

 

Ja igen, a ház már nincs meg, csak a kertben az alapjának néhány maradványa. De most már menjünk tovább a Church Streeten, és kb 100 méternyi séta után elérkezünk a Shakespeare Intézethez:

 

 

 Ezt a 17–18. században épült házat Marie Corelli (regényíró, aki sokat kampányolt a Shakespeare-hez kötődő épületek megőrzéséért) hagyta a városra, hogy a stratford-upon-avon-i tudományos élet elősegítésére használják. Egyetlen kikötése az volt, hogy színészek és más színpaddal kapcsolatos emberek ne tehessék ide be a lábukat. Végül bonyodalmak után került a Birmingham-i Egyetemhez, és létre jött a Shakespeare Intézet, ahol persze ma már mindenféle színházi ember is megfordul...

A séta lezárásaképp említsük még meg az utca végében álló Southpark Elementary-t:

 

 

Illetve azt, hogy az Intézetbe hátulról, a kert felől is be lehet jönni:

 

 

és ha innen közelíti meg az ember a könyvtárat, akkor az első, amit meglát egy távolról leginkább Buddha-szoborra hasonlító alak, aki mindig meglep:

 

Mára ennyi, egy legközelebbi alkalommal körbesétálunk majd a kertben, megnézzük közelebbről Buddhát, aztán egyszer majd lesétálunk az Avon partjára, és megnézzük a hattyúkat.

11 komment

Címkék: anglia angolok shakespeare stratford upon avon the shakespeare institute


A bejegyzés trackback címe:

https://hattyufalva.blog.hu/api/trackback/id/tr34673702

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnarcili 2008.09.21. 12:54:42

Szeretném egyszer majd megkérdezni egy helyesírásértő embertől, hogy a madzagelmélet értelmében ezt vajon így kell-e írni: stratford-upon-avon-i? (Csodálom a bátorságodat, hogy le merted.)

Poros Julcsi 2008.09.21. 13:22:28

komment 1: miért nem szerette az az írónő a színházi embereket?
komment 2: a buddhát télleg mutasd majd meg közelebbről, mert ezen a képen nem tudtam beazonosítani! :)
komment 3: Vilmosunk ágyas-feleséges történetét elmesélhetnéd, vagy ha mindenki ismeri akkor írd le nekem :)

vincemate 2008.09.21. 13:30:19

Igazad van, egy pillanatra fel is merült bennem, hogy előbb megkérdezek valami "helyesírásértő" embert..., de aztán letettem róla. Inkább bátor, mint őszinte. Főleg most, hogy egybe írtad azt, hogy "helyesírásértő", hááááát... nem is tudom:)

Egyébként is, az igazi bátorság a "stratford-Upon-avon-i" lett volna.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.09.21. 13:43:22

az okké, hogy én tudok erről a szarról, de nektek már meghirdette? Ha igen, akkor hozom a droidokat, trollokat, orkokat a többi kedves blogról

mreka 2008.09.22. 12:44:31

Északnyugatra, nem északkeletre. ;-)
Amúgy tökjó a képes beszámoló, azt az illúziót kelti, hogy akár én is képes lennék ezen az útvonalon végigmenni, ha egyszer odakeverednék... :-)
És nem szeretnék helyesírásértő hírébe keveredni, de stratford-upon-avoni. Viszont Frankfurt am Main-i. Ugyanis ha különálló tagokból áll a külföldi földrajzi név, akkor az -i képző kötőjellel kapcsolódik, és megőrződnek a nagybetűk (New York-i stb.), viszont mivel itt kötőjelekkel egybekapcsolódnak az elemek, egy szónak kell tekinteni, így kicsire váltanak az elemei és egybe íródik vele az -i.
Any time, Máté. ;-)

vincemate 2008.09.22. 19:05:51

Ezennel köszönöm minden (praktizáló és nem praktizáló) magyartanár ismerősömnek az észrevételeket, közben rájöttem, hogy egyszer már nekem is sikerült helyesen leírni korábban (a megfejtés tényleg a stratford-upon-avoni, bár Ilic biztos bármikor hoz szívesen ellenpéldát...). Mindenesetre most meginogtam és tévedtem.

És valóban, az északnyugat is teljesen jogos, erre semmi mentségem sincs! Nehogy véletlenül valaki rossz irányba induljon el emiatt!

molnarcili 2008.09.24. 21:31:33

Bármikor bármiben bárkinek ellentmondok. Ez lényegem. Szóval azért kéne egybeírni az -i-t, mert, ugye, a n hangzik a szó végén. Ha nem arra a hangra végződik a szó, aminek a betűi megfelelőjével amazt jelöljük a szóban, akkor kötőjeles, ugyebár: Kossuth-tal. Namármost, aponévö, ahol az utolsó magánhangzó nazalizált ugyan, de semmiképp sem egy nazális dentális hang. (De nekem pocsék az angol kiejtésem... :-) )

vincemate 2008.09.25. 00:36:19

No, most, hogy Ilic elismerte, hogy ő az ördög, itt az ideje, hogy új aranyalmát dobjak be, amire lehet ugrani, úgyhogy írtam újabb posztot. Összegzésként azt tudnám mondani, hogy örülök, hogy az lett a cím, ami, mert azt, hogy hattyúfalvi, biztosan nem rontom el!

molnarcili 2008.09.25. 23:47:45

Na most nemá, hogy nem reagálsz érdemben!? Most akkor hogy kell mondani? Azon múlik minden. (Najó, nem minden, de a kötőjel.)

vincemate 2008.09.26. 01:46:19

Hát persze, hogy igen! Szerintem hangzik. Egyébként asszem angolban kicsit hátrébb képzik az /n/-t, mint magyarban, tehát nem dentális, hanem alveoláris, vagy mi, ha egyáltalán nazális hangoknál van értelme a zárás helyének. Meg asszem ez most nem is számít, csak ideírtam, hogy leírhassam az [i]alveoláris[/i] szót, mert azt szeretem.
Egyébként egyrészt szövegértés egyest nekem, mert nem fogtam, hogy ez kérdés volt, másrészt tisztellek a "Ha nem arra a hangra végződik a szó, aminek a betűi megfelelőjével amazt jelöljük a szóban" megfogalmazás tankönyvbe illő gördülékenységéért:-)

molnarcili 2008.09.30. 10:25:10

Ha hangzik rendesen és nem egy nazáis mgh. van a végén, akkor Rékának van igaza.
Egyébként meg persze, hogy számít a nazálisnál is a száj alakja, meg a nyelv helye. Mint a legtöbb dologban a világánon, itt is számít. ;-)
süti beállítások módosítása